مدیریت منابع انسانی خوب برای هر کسب و کاری در هر ابعادی ضروری است. اگر به دنبال اصول پایه‎ای در مورد مدیریت منابع انسانی هستید به صفحه درستی وارد شده اید!. در این صفحه به اصول مدیریت منابع انسانی خواهیم پرداخت. اجازه دهید ابتدا از تعریف مختصری از منابع انسانی و مدیریت منابع انسانی شروع کنیم.

مدیریت منابع انسانی چیست؟

مدیریت منابع انسانی یعنی مدیریت افراد برای رسیدن به عملکرد بهتر. به عنوان مثال اگر شما کارمندانی را استخدام می‌کنید، به دنبال بهترین افرادی هستید که با فرهنگ سازمانی شما بیشتر منطبق باشند، برای کسب و کار شما ماندنی باشند و بهره‌وری خوبی نیز داشته باشند.

مثال دیگر در مورد تعاملی‌تر کردن کارکنان است. کارمندانی که مدام درگیر نوآوری در کار هستند بهره‌وری بیشتری دارند، کار با کیفیت تری ارائه می‌دهند و باعث خوشحالی مشتریان می‌شوند. پس هر چه بتوانیم کارمندان را بیشتر درگیر نوآوری کنیم، بیشتر به کسب و کار خود نیز کمک کرده‌ایم.

اینجا جایی است که مدیریت منابع انسانی پدیدار می‌شود: بهینه‌سازی عملکرد سازمان و کسب و کار با مدیریت بهتر کارکنان؛ یا به عبارتی مدیریت منابع انسانی.

اصول منابع انسانی

هنگامی که از مدیریت منابع انسانی صحبت می‌شود، تعدادی اصول منابع انسانی مطرح می‌شوند که در سیاست‌های مختلف مدیریتی بکارگرفته می‌شوند. این اصول عبارتند از:

  • استخدام و گزینش؛
  • مدیریت عملکرد؛
  • یادگیری و توسعه؛
  • برنامه‌ریزی موفقیت؛
  • پاداش و مزایا؛
  • سیستم‌های اطلاعات منابع انسانی؛
  • تحلیل داده‌های منابع انسانی؛

در ادامه هر یک از این اجزا تشریح شده‌اند.

می‌توانید شرخ خدمات مشاوره منابع انسانی توسط کوایدر را مطالعه کنید و در صورت نیاز درخواست خود را برای ما ارسال کنید.

استخدام و گزینش

استخدام و گزینش یکی از مهم‌ترین اجزا است و همگی اولین مصاحبه کاری خود را به یاد می‌آوریم! انتخاب و استخدام بهترین کارمند یکی از مسئولیت‌های اصلی منابع انسانی است. افراد جوهره اصلی سازمان را شکل می‌دهند و پیدا کردن بهترین آن‌ها اهمیت زیادی دارد.

درخواست برای استخدام از یک پیداش شغل جدید یا خالی شدن ظرفیت در یک شغل فعلی در سازمان آغاز می‌شود. معمولا مدیریت شرح شغل را برای دپارتمان منابع انسانی ارسال می‌کند و آن واحد امور مربوط به استخدام را شروع می‌کند. در این فرآیند، منابع انسانی ممکن است از ابزارهای مختلفی برای پیدا کردن بهترین فرد استفاده کند که شامل مصاحبه، ارزیابی‌های مختلف و روش‌های متفاوت استخدام است.

زمانی که تعداد زیادی داوطلب برای استخدام وجود دارد، منابع انسانی ممکن است از ابزارهای غربالگری استفاده کند. این ابزارها کمک می‌کنند تا مجموعه داوطلبین به یک مجموعه کوچکتر تقلیل یابد و سپس می‌توان با آن‌ها جلسات مصاحبه و گزینش برگزار کرد و فرد نهایی را انتخاب نمود.

مدیریت عملکرد

مدیریت عملکرد دومین قانون منابع انسانی است و به افراد کمک می‌کند تا عملکرد خود را بهتر و بهتر کنند. معمولا کارمندان مجموعه‌ای از وظایف و مسئولیت‌ها را دارا می‌باشند که باید آن‌ها را انجام دهند. مدیریت عملکرد ساختاری را فراهم می‌کند تا کارمندان از نحوه انجام کارهای خود بازخور دریافت کنند و بهتر بتوانند به اهداف شغلی دست یابند. ارزیابی 360 درجه یکی از تکنیک‌های مدیریت عملکرد در منابع انسانی است که کارفرمایان، مشتریان، کارمندان و تمام ارتباطات را در این زمینه ارزیابی می‌کند.

یادگیری و توسعه

اگر کارمندان به دنبال عملکرد عالی در یک حوزه باشند، یادگیری و توسعه آن‌ها را می‌تواند کمک کند. بحث آموزش و توسعه کارمندان توسط واحد منابع انسانی دنبال می‌شود و تعیین سیاست‌های خوب در این زمینه می‌تواند بسیار در رسیدن به اهداف سازمانی کارگشا باشد. سازمان‌ها معمولا دارای بودجه مشخصی برای بحث آموزش و توسعه کارمندان هستند.

برنامه‌ریزی موفقیت

برنامه‌ریزی موفقیت فرآیندی تداوم سازمانی است زمانی که شخص کلیدی سازمان را ترک می‌کند! به عنوان مثال اگر یک مدیر ارشد شغل خود را به هر دلیلی ترک کند، جانشینی اون با شخص توانمند دیگری تضمین‌کننده تداوم کسب و کار و صرفه جویی مالی است. برنامه‌ریزی موفقت با ارزیابی عملکرد و همچنین یادگیری و توسعه گره خورده است؛ زیرا این دو می‌توانند سبدی از افراد شایسته برای جانشینی در موقعیت‌های شغلی متفاوت را فراهم کند.

پاداش و مزایا

یکی از اصول دیگر در منابع انسانی پاداش و مزایا است. اعطای پاداش عادلانه کلید اصلی ایجاد انگیزه و حفظ کارکنان است. پاداش و مزایای کاری را می‌توان به دو دسته، مستقیم و غیر مستقیم دسته‌بندی کرد. پاداش مستقیم به شکل پرداخت‌های مالی در قالب حقوق و یا پرداخت مبتنی بر عملکرد است. پاداش مستقیم نیز به صورت غیر مالی است؛ نظیر بهره‌مندی از ساعات کاری منعطف، مرخصی، سفر و … . هدف در این بخش ایجاد انگیزه در کارکنان برای بهبود عملکرد خود است.

سیستم‌های اطلاعات منابع انسانی

این بخش و البته بخش بعدی جز اصول کلی سیستم‌های مدیریت منابع انسانی نیستند، اما ابزارهایی می‌باشند که باعث می‌شوند اصول منابع انسانی به خوبی رعایت شوند. به عنوان مثال در یک سیستم اطلاعاتی بحث استخدام و ارزیابی متقاضیان می‌‌تواند به خوبی پیاده‌سازی و تسهیل شود. یا در بحث آموزش و توسعه، استفاده از سیستم های مدیریت آموزش (LMS) برای تولید و انتشار محتوا میان کارکنان بسیار کارآمد می‌باشند.

تحلیل داده‌های منابع انسانی

با توجه به سرعت انتشار اطلاعات در عصر حاضر، یکی از نیازهای اساسی که در حوزه منابع انسانی پدیدار شده است، تحلیل‌های مبتنی بر داده می‌باشد. با تحلیل اطلاعات می‌توان تصمیمات بسیار بهتری و هوشمندانه‌تری در خصوص منابع انسانی اتخاذ کرد. راه آسان برای ردیابی داده‌ها استفاده از KPI ها است. چنین معیارهایی به سازمان کمک می‌کنند تا متوجه شود که کارها چگونه و با چه کمیت و کیفیتی در حال انجام می‌باشند.

استفاده از خدمات مشاوره مدیریت منابع انسانی سازمان‌ها و شرکت‌ها را در جهت رسیدن به اهداف سازمانی خود کمک می‌کند. پیشنهاد می‌شود تا اگر چالشی در این زمینه دارید از خدمات مشاوره مدیریت استفاده نمایید.