تغییرات به سرعت در محیط های کسب و کاری در حال روی دادن هستند؛ به خصوص که با پیشرفت‌های تکنولوژیکی، افزایش سطح جهانی شدن و افزایش رقابت در بازار همراه باشند. این تغییرات باعث می شوند واحد منابع انسانی سازمان‌ها خود را در محیط جدیدی بیابد که هر لحظه نیز وضعیت آن تغییر می‌کند. چنین تغییراتی باعث به وجود آمد چالش‌هایی در مدیریت منابع انسانی می‌شود.

طبق تحقیقی که در مورد چالش های مدیریت منابع انسانی انجام شده است، 48% متخصان معتقد می‌باشند که مدیریت تغییرات (Change management) مهم‌ترین چالش این حوزه می‌باشد. مدیریت تغییرات به معنی مدیریت اثربخش تغییرات مهم و اساسی سازمانی در بخش‌های مختلف نظیر مدل کسب و کار، توسعه محصولات جدید یا شیوه‌های جدید کاری است. اما منابع انسانی کجای این معادله قرار می‌گیرد؟

در تحقیقی که جامعه مدیریت منابع انسانی (SHRM) انجام داده است، واحد منابع انسانی سازمان‌ها باید نقش مهمی در رهبری تحول‌گرا بوسیله رهبری تغییرات ایفا کند. رسیدن به این هدف با تمرکز روی آموزش و توسعه متخصصان منابع انسانی انجام می‌شود که نیازمند کسب مهارت‌های لازم برای راهنمایی سازمان در طی دوره‌های مختلف تغییرات است.

ساخت رهبران آینده

مدیریت منابع انسانی

منابع انسانی باید تضمین کند که در یک سازمان، کارکنان عملکرد خوبی در همه سطوح دارند اما این موضوع به آسانی بیان کردن آن نیست! یک رهبر خوب مهارت‌های زیادی را باید دارا باشد؛ معمولا ترکیبی از مهارت‌های سخت مانند تفکر استراتژیک و مهارت نرم شامل هوش هیجانی. در مطالعه‌ای که مدرسه کسب و کار هاروارد انجام داده است، مهارت ایجاد انگیزه در دیگران برای انجام کارها، مهم‌ترین مهارتی است که مدیران در همه موقعیت‌های مدیریتی باید دارا باشند.

توسعه رهبری در یک سازمان بخش حیاتی موفقیت یک کسب و کار است. این موضوع به حفظ کارمندان در محیط رقابتی بازار کار امروز و تقویت فرهنگ سازمانی کمک شایانی می‌کند. همچنین به رهبران در ترسیم نقشه راه موفقیت در آینده کمک می‌کند.

یکی از راه حل پیش روی سازمان‌ها و شرکت‌ها برای مقابله به چالش‌های منابع انسانی، استفاده از خدمات مشاوره مدیریت منابع انسانی می‌باشد که باید توسط مشاوران خبره منابع انسانی ارائه شود.

اندازه‌گیری موفقیت در مدیریت منابع انسانی

جالب است که بدانید 27% متخصصان منابع انسانی، اندازه‌گیری اثربخشی در سازمان را جزء چالش‌های خود دانسته‌اند. امروزه واحد منابع انسانی وظایفی بیش از یک عملکرد مدیریتی در سازمان‌ها باید دارا باشد و دیگر منابع انسانی نباید محدود به استخدام و اخراج کارکنان باشد؛ بلکه باید به سمتی حرکت کند که بتواند نرخ سرمایه‌گذاری روی افراد را بدست آورد و آن را بهینه کند. در واقع مدیریت منابع انسانی باید برای افزایش بهره‌وری و اثربخشی به این سمت حرکت کند.

با وجود گسترش وظایف حوزه منابع انسانی، هنوز هم واحدهای منابع انسانی در سازمان‌ها وظایفی برای مدیریت کارکنان و چالش‌های متداول شامل استخدام، اخراج، حفظ و نگهداری، سلامت، ایمنی، آموزش، توسعه و … دارند. یافتن توازنی بین انجام درست این وظایف و ایجاد ارزش افزوده در یک سازمان می‌تواند بزرگترین چالش منابع انسانی را ایجاد کند.

می‌توانید شرخ خدمات مشاوره منابع انسانی توسط کوایدر را مطالعه کنید و در صورت نیاز درخواست خود را برای ما ارسال کنید.