برای آنکه متوجه شوید مشاوره مدیریت چیست باید بدانید که این موضوع برای دو دسته از افراد، صنعت جذابی است؛ نخست افرادی که دارای تجربه مفید (شامل موفقیت‌ها و شکست‌ها) در صنایع و سازمان‌های مختلف می‌باشند و دوم فارغ التحصیلان رشته‌هایی مدیریت و کسب و کار که دانش کافی و بروز در یک حوزه را بدست آورده‌اند و آن را نیز تجربه کرده‌اند. در ادامه متوجه خواهید شد که گروه‌های مشاوره مدیریت دقیقا چه می‌کنند و چگونه برای کسب و کارهای مختلف و جامعه ارزش ایجاد می‌کنند.

مشاوره مدیریت چیست!

این مقاله کوتاه به معرفی حوزه مشاوره مدیریت خواهد پرداخت تا در انتها بتوانید دیدی نسبت به آن پیدا کنید. اما پیش از شروع بد نیست که مشاوره مدیریت را با بانکداری مقایسه کنیم. وجه مشترک مشاوران مدیریت و بانک‌ها این است که به صنایع و کسب و کارهای مختلف مشاوره ارائه می‌دهند تا اطمینان یابند که یک کسب و کار به سود می‌رسد؛ با این تفاوت که در بانکداری صرفا در حوزه سرمایه‌گذاری مشاوره ارائه داده می‌شود اما مشاوره مدیریت دامنه بیشتری را نظیر مشاوره منابع انسانی، مشاوره مدیریت پروژه، مشاوره سیستم‌های مدیریتی، مشاوره فرآیندهای کسب وکار، مشاوره بازاریابی و فروش، مشاوره برندینگ و … در بر می‌گیرد. در واقع هدف هر دو صنعت ارائه خدمات مشاوره به سازمان‌ها و کسب و کارها برای افزایش بهره‌وری و سوددهی، کاهش هزینه‌ها و ایجاد ارزش است.

مشاور مدیریت چه کاری انجام می‌دهد؟

از مشاورین مدیریت برای دریافت پیشنهادهای بهبود کسب و کار، توصیه استراتژی‌ها، معرفی روش‌ها و ابزارها برای افزایش سودآوری سازمان‌ها و کسب و کارها استفاده می‌شود. فعالیت آن‌ها در برگیرنده حوزه‌هایی همچون عملیات، امور مالی، بازاریابی، استراتژی، برنامه‌ریزی، منابع انسانی و … است. بعید نیست که مشاورین مدیریت توصیه‌هایی برای تغییر اساسی در فرآیندهای کسب و کار کنند یا پیشنهاد تغییر کامل استراتژی‌های سازمانی به استراتژی‌های جدید یا حتی تمرکز مجدد بر روی استراتژی‌های قبلی داشته باشند. یکی از اصولی که مشاور مدیریت همواره دنبال آن است این است که سازمان‌ها و کسب و کارها باید نقاط قوت خود را بشناسند و سپس استراتژی‌هایی برای تمرکز مجدد روی همان نقاط قوت اتخاذ کنند و اگر نیاز است حتی ساختار سازمان مطابق با راهبردهای تعیین شده و نقاط قوت تغییر یابد. به عنوان مثالی کوچک، اصطلاحاتی نظیر جایگاه‌سازی، برندسازی مجدد و ساختارسازی مجدد مفاهیمی است که ممکن است که از مشاوران مدیریت بشنوید و استراتژی‌های خود را در قالب آن‌ها ارائه کنند.

آیا همیشه مشاورین مدیریت درست می‌گویند؟

همیشه اینطور نیست که مشاورین مدیریت هنگام مشاوره با صنایع مختلف راه حل‌های درست را پیشنهاد دهند. به هر حال مشاور مدیریت نیز انسان است و ممکن است دچار خطاهای ذهنی شوند؛ اما می‌توانید مطمئن باشید که خطاهای آن‌ها از افراد دیگر به واسطه تجربه و دانشی که دارا می‌باشند کمتر می‌باشد و بیش از بقیه افراد قابل اطمینان هستند. البته باید بدانید که اشتباه کردن جزئی از موفقیت است و اگر مشاور مدیریت متوجه اشتباهی در ارائه راه حل پیشنهادی خود شود زودتر از بقیه متوجه آن می‌شود و اقدامات اصلاحی را به شما ارائه می‌دهد تا در کمترین زمان ممکن ایرادات از بین بروند و پروژه شما در راستای اهداف خود حرکت کند. اینکه تا چه میزان قبلا مشاور مدیریت با چالش‌های مشابه مواجه شده باشد و چه راه حل‌هایی را بکارگرفته باشد در عملکرد او تاثیر گذار است. بنابراین بهتر از مشاورین مدیریت با تجربه‌ استفاده کنید.

ارزیابی عادلانه صنعت مشاوره مدیریت

بسیاری از مدیران عامل از مشاوره مدیریت به این خاطر استفاده می‌کنند تا با مشکلات و چالش‌های سازمان و کسب و کار خوب از زاویه‌ای دیگر نگاه کنند و راه حل‌هایی را دریافت کنند که ممکن است خود آن را ندیده باشند. مشاورین مدیریتی که در جایگاهی قرار داشته باشند که بواسطه تجربه و درگیری عمیق خود با موضوع مورد بررسی سازمان در کنار مدیران قرار گیرند، می‌توانند راهبرد و نقشه راه رسیدن به اهداف را نشان سازمان دهند و پیامد تصمیمات پیشنهاد شده را نیز پیش‌بینی کنند. در واقع نکته‌ای که می‌خواهیم بیان کنیم این است که تمام جنبه‌های مثبت و منفی استفاده از مشاوره مدیریت را باید با یکدیگر ارزیابی کرد و یا یک نگاه یک سویه نباید به مشاوره مدیریت با نگاه کاملا مثبت یا کاملا منفی نگریست. در این صورت است که میتوانید متوجه شوید مشاوره مدیریت چیست.

رابطه کارفرما و مشاور مدیریت

انتظاری که از مشاور مدیریت می‌رود حفظ اصول حرفه‌ای و اخلاقی هنگام ارائه خدمات مشاوره به کارفرما است. حفظ محرمانگی اطلاعات کارفرما، حرکت در سیاست‌های درونی سازمان، عدم انتقال دانش سازمان کارفرما به رقبا و گزارش انحراف از برنامه‌ها اصولی است که در رابطه بین کارفرما و مشاور مدیریت باید حفظ شود. در بسیاری از مواقع از مشاور مدیریت ممکن است در پیاده‌سازی پروژه‌های بهبود و توسعه سازمانی به عنوان بازوی اجرایی استفاده شود. در این صورت تیم پروژه متشکل از افراد درون سازمان و نیروی انسانی مشاور مدیریت تشکیل می‌شود و در قالب یک برنامه زمان‌بندی فعالیت‌ها با نظارت و اجرای مشاور پیاده‌سازی می‌شوند. گاهی ممکن است که پروژه مربوط به یکی از پیشنهادهای مشاور باشد یا مسئله‌ای مشخص باشد که راه حل آن برای سازمان مشخص است اما نیاز به تخصص یه مجری برون سازمانی جهت پیاده‌سازی آن است. به عنوان مثال ممکن است سازمان از یک مشاور برند جهت دریافت پیشنهادهای بهبود دعوت به همکاری نماید، راه حل‌های ارائه شده را ارزیابی نماید و در نهایت از مشاور به عنوان مجری درخواست شود تا به همراه تیم مورد نظر خود راه حل پیشنهادی را در سازمان پیاده‌سازی نماید.

نتیجه‌گیری

در این مقاله کوتاه متوجه شدید که مشاوره مدیریت چیست. اگر شما می‌خواهید یک مشاور مدیریت شوید باید نگاه خود را نسبت به نوع کار سازمان و کسب و کار توسعه دهید و با جزئیات آن صنعت آشنا شوید و در کنار این موضوع پشتوانه دانشی و علمی خود را تقویت کنید. اینکه خود را به طور مستمر در حوزه فعالیت خود بروز نگه دارید و روندهای (ترند) حوزه مورد فعالیت خود را شناسایی کنید اهمیت زیادی دارد. باید توانایی این را داشته باشید تا راه حل‌های جدید را برای چالش‌های جدید از دل تجربه و دانش خود استخراج کنید و نتایج آن را ارزیابی کنید تا بتوانید بهترین پیشنهادها را به کارفرمای خود ارائه دهید.

کوایدر ارائه دهنده خدمات مشاوره مدیریت به سازمان‌ها و کسب و کار می‌باشد و تا کنون پروژه‌های موفق زیادی را در صنایع مختلف تجربه کرده است. می‌توانید خدمات مشاوره مدیریت کوایدر را مشاهده نمایید.