برندسازی یکی از مهم‌ترین جنبه‌های هر کسب و کاری فارغ از ابعاد و نوع کار است. یک استراتژی درست برند برای شما مانند چراغ راهنمایی در دنیای پررقابت بازارهای کسب و کاری است. اما “برندسازی” دقیقا یعنی چه و چگونه کسب و کارهای کوچک را تحت تاثیر قرار می‌دهد؟

به عبارت ساده برند شما، تعهد و اعتبار شما نزد مشتریان است. برند به آن‌ها می‌گوید که از شما، محصولات و خدمات شما چه انتظاراتی داشته باشند. چیزی است که شما را از رقبا متمایز می‌کند. برند از اینکه شما چه کسی هستید، چه کسی می‌خواهید شوید و دیگران شما را چگونه می‌شناسند و درک می‌کنند نشات می‌گیرد.

آیا شما در کسب و کارتان تک روی می‌کنید یا به اندازه کافی با تجربه و قابل اطمینان هستید؟ محصولات شما آیا دارای هزینه زیاد، کیفیت بالا یا هزینه کم و ارزش زیاد است؟ شما نمیتوانید در عین حال هر دو باشید و نمی‌توانید برای همه افراد همه چیز باشید! اینکه چه کسی هستید بستگی دارد مشتریان هدف شما چه کسانی، چه خواسته‌هایی دارند و به شما چه نیازی دارند.

اولین تجلی برند شما لوگوی شما است. وب سایت، بسته‌بندی و … باید با لوگوی شما یکپارچه باشند و برند شما را یادآوری کنند.

استراتژی‌ برندسازی و ارزش

استراتژی برند شما به این سوال پاسخ می‌دهد که شما چگونه، چه چیزی، کجا، چه زمانی و به چه کسی پیام برند خود را می‌رسانید. اینکه کجا تبلیغ انجام می‌دهید بخشی از استراتژی برند شما است. کانال‌های توزیع نیز بخشی دیگر از راهبرد برند شما هستند. همچنین اینکه با چه جنبه‌های بصری و زبانی ارتباط برقرار کنید نیز در استراتژی برند شما تعریف می‌شوند.

برندسازی استراتژیک و مداوم منجر به ایجاد ارزش در محصولات و خدمات شرکت شما می‌شود که همان محصولات بدون برند شما آن ارزش را ندارند. یک مثال متداول نوشابه کوکاکولا است؛ چون کوکاکولا برند قوی ایجاد کرده است می‌تواند محصولاتش را با قیمت بیشتری نسبت به محصولات مشابه در بازار عرضه کند و مشتریان محصولات او را به محصولات رقبای دیگر ولو با پرداخت هزینه بیشتر ترجیح می‌دهند.

ارزش ذاتی برند از کیفیت و احساسات همراه آن نشات می‌گیرد. به عنوان مثال برند Nike محصولات خود را با ستارگان ورزشی گره زده است با این هدف که احساسات مشتریان را به وسیله انتقال حس از ورزشکاران به مخاطبان برانگیخته کند. پس برای نایک، این فقط یک کفش معمولی برای فروختن نیست بلکه احساسات و هیجان را هم میفروشد.

تعریف برند شما

تعریف برند شما مانند آغاز یک سفر در جهت شناخت کسب و کارتان است که می‌تواند سخت و زمان‌بر باشد. برای این کار باید به این سوالات پاسخ دهید:

  • ماموریت شرکت شما چیست؟
  • مزایای و ویژگی‌های برجسته محصولات یا خدمات شما چیست؟
  • مشتریان در مورد شرکت و کسب و کار شما چه فکری می‌کنند؟
  • انتظار دارید چه کیفیتی از محصولات و خدمات ارائه دهید؟

به این سوالات پاسخ دهید. نیازمندی‌ها، عادات و آرزوها و امیال مشتریان فعلی و آینده خود را شناسایی کنید. به اینکه شما فکر می‌کنید مشتریان شما به چه فکر می‌کنند بسنده نکنید! سعی کنید متوجه شوید آن‌ها چه فکر می‌کنند!.

تعریف و طراحی برند شما و توسعه استراتژی برند پیچیده و نیازمند بکارگیری تجربه مشاوران است. در این خصوص می‌توانید از خدمات مشاوره برندسازی استفاده کنید.

رساندن پیام برند به مخاطب

هنگامی که برند خود را تعریف کردید، چگونه خود را به مخاطب می‌رسانید؟ در اینجا تعدادی مثال ساده برای شما قرار گرفته است:

  • یک لوگوی خوب تهیه کنید. آن را هر جا که لازم است قرار دهید؛
  • پیغام برند خود را بنویسید. پیغام اصلی که می‌خواهید برند شما برساند چیست؟ هر مشتری باید از ویژگی‌های برند شما آگاه شود؛
  • برند خود را یکپارچه کنید. برندینگ باید به تمام جنبه‌های کسب و کار شما تسری یابد. اینگه چگونه تلفن همراه خود را پاسخ می‌دهید، چگونه لباس می‌پوشید، امضای شما و هرچیز دیگری؛
  • صدای کسب و کار خود را بسازید به گونه‌ای که برند شما را انعکاس دهد. این صدا باید در تمام ارتباطات و تصاویر بصری در همه جا قرار گیرد؛ آنلاین یا آفلاین. آیا برند شما دوستانه است؟ پس محاوره‌ای باشید. آیا شیک است؟ پس رسمی باشید و …؛
  • یک تگ‌لاین (Tagline) توسعه دهید. یک بیانیه خاطره‌انگیز، با معنی و موجز بنویسید به صورتیکه اهمیت برند شما را نشان دهد؛
  • قالب برند خود را طراحی کنید و استانداردهای برند خود را برای بازاریابی بسازید. از یک طرح و رنگ یکسان در همه جا استفاده کنید. مطمئن شوید که همه جا ثابت قدم هستید؛
  • با برند خود صادق باشید. مشتریان هیج وقت شما را به دیگران پیشنهاد نمی‌دهند، مگر همه آنچه را که به آن‌ها قول داده‌اید همیشه تحویل دهید؛
  • پایدار و ثابت قدم باشید. این مورد را در پایان قرار دادیم، زیرا همه موارد بالا را در بر می‌گیرد و البته مهم‌ترین نکته نیز در برندسازی است. اگر در کسب و کار و برندسازی ثابت قدم نباشید، همه تلاش‌های خود را به باد خواهید داد!.