استراتژی کسب و کار و سازمان‌ها باید در زمان شیوع کرونا ویروس و پس از آن تغییر یابد. اغلب کسب و کارها و سازمان‌ها اکنون به این فکر می‌کنند که چه کارهایی باید انجام دهند تا مطمئن شوند که در زمان شیوع کرونا ویروس و کاهش فعالیت‌های تجاری، زمان خود را صرف بهترین فعالیت‌های ممکن کنند. بسیار واضح است که اکنون کسب و کارها، دولت‌ها و افراد بیشترین تمرکز خود را بر روی پاسخگویی به تقاضاهای فوری و همچنین تهدیدات موجود گذاشته‌اند. پاسخگویی به این چالش‌ها با حفظ سلامتی فردی نیز بسیار مهم است.

علاوه بر این مهم است که کسب و کارها و سازمان‌ها قدمی به عقب بردارند و زمانی را برای ارزیابی اهداف بلند مدت و برنامه‌های خود صرف کنند تا اطمینان حاصل کنند که تمامی جنبه‌هایی که ممکن است کسب و کار آنها را نشانه بگیرد، بررسی کرده باشند. اختصاص زمان برای این موضوع ضریب امنیت کسب و کار را بهبود می‌دهد به گونه‌ای که بتوانند این دوران را بدون تحمیل ضرر پشت سر بگذارند و مشتریان و شرکای تجاری خود را در آینده حفظ کنند.

برای کمک به سازمان‌ها و شرکت‌ها، ما 5 فعالیت برنامه‌ریزی استراتژیک را توضیح داده‌ایم تا تصمیم‌گیرندگان بدانند که در روزها و هفته‌های پیش رو چگونه باید برای شرایط جدید آماده شوند.

شرایط جدید، استراتژی کسب و کار جدید

همانطور که بسیاری از ترددها در کشور به دلیل جلوگیری از شیوع ویروس کرونا کاهش پیدا کرده است، رفتار و عادات جدیدی هم در افراد به وجود آمده است که می‌تواند تاثیرات شگرفی روی نحوه فعالیت‌های تجاری و سازمان‌ها داشته باشد. به عنوان مثال بسیاری از مردم خریدهای اینترنتی را به خریدهای حضوری ترجیح می‌دهند. حتی این تأثیرات بر روی کارکنان نیز قابل تأمل است. اگر تا پیش از این دورکاری چندان مرسوم نبوده است، اکنون دورکاری مسئله‌ جدیدی نیست و نیروی کاری یاد گرفته است که از وسایل ارتباط جمعی برای پیشبرد امور کاری خود بهره ببرد که این می‌تواند فرهنگ سازمانی یک سازمان را به کلی دگرگون کند.

اکنون زمان برنامه‌ریزی استراتژی کسب و کار برای شرایط جدید است. افراد و کسب و کارهای خرد باید یک روز در ماه را به برنامه‌ریزی اختصاص دهند. سازمان‌های متوسط و بزرگ نیز باید یک فعالیت اجباری روی برنامه‌ریزی استراتژیک تعریف کنند و با تحقیقات و برگزاری جلسات به توافقات جمعی دست یابند.

اگر یک چیز فقط می‌توانستیم از این بیماری یاد بگیریم این است که برنامه‌ریزی رو به جلو می‌تواند تاثیر مثبت بالایی در کیفیت پاسخ ما به تغییرات داشته باشد.

از برنامه‌ریزی سناریو شروع کنید و به برنامه‌ریزی کسب و کار حرکت کنید

اولین چیزی که سازمان‌ها نیاز دارند تا متوجه شوند این است که چه انتظاری از آینده اقتصاد، صنعت، کسب و کار، ناحیه جغرافیایی و فرهنگ در دوران پساکرونا دارند. طبق آخرین بررسی‌های ما، راه‌های مختلفی را برای برنامه‌ریزی سناریو استخراج کرده‌ایم. شما برای برنامه‌ریزی سناریوی خود از منابع برون سازمانی قابل اطمینان و همچنین تحقیقات بهره‌مند شوید. مطمئن شوید که تحقیقات خوبی از شرکای تجاری، مشتریان و کارمندان خود به عمل می‌آورید.

مطمئن شوید که سناریوهای آینده را مستندسازی کنید و حتما مفروضات و شواهد را یادداشت کنید تا بتوانید سناریویی که بیشتری احتمال رخداد را دارد پیش‌بینی کنید. بیشتر سازمان‌ها فکر می‌کنند افق تفکری یک، سه یا پنج ساله برای پیش‌بینی تغییرات کفایت می‌کند.

سپس از این برنامه‌ریزی سناریو برای تعریف شفاف اهداف کسب و کاری و استراتژی‌ها استفاده کنید. اطمینان حاصل کنید که استراتژی‌ها و مدل کسب و کار شما قابل تحقق باشد و به گونه‌ای انعکاس‌دهنده محتمل‌ترین سناریو باشد. سپس می‌توانید شروع به تعریف مدل درآمدی و طراحی خروجی‌های خود کنید.

اول برنامه‌ریزی آینده، نه وضعیت حال

جنبه بحرانی هر برنامه‌ریزی تمرکز روی آینده مبتنی بر سناریوهایی است که در نظر گرفته‌اید. با استراتژی فعلی کسب و کار یا مدل کسب و کار فعلی خود شروع نکنید. می‌دانیم که در عمل مشکل است اما الان زمان این است که چشم‌انداز و استراتژی‌ها را بر مبنای واقعیت موجود (تهدیدها و فرصت‌های جدید) بازنگری کنید نه بر مبنای گذشته.

سپس سازمان‌ها می‌توانند استراتژی و مدل‌های کسب و کار آینده خود را با گذشته مقایسه کنند و تغییرات مورد نیاز را به مرور در خود به وجود آورند. شروع با راهبردهای کنونی و همچنین مدل کسب و کار وضعیت حال، مانند این است که با نگاه کردن به آینه‌های بغل ماشین، رانندگی کنید؛ این کار درست است اما زمانی که با دنده عقب در حال رانندگی هستید!

ارتباط ایجاد کنید

بسیار برای کسب و کارها، دولت‌ها، سازمان‌ها و افراد اهمیت دارد تا میان برنامه‌ها و ذینفعان خود ارتباط ایجاد کنند. یک راه آسان برای ایجاد ارتباطات برقرار سازید تا همگی متوجه شوند که برای مواجه با چالش‌های موجود چه کارهایی می‌خواهید انجام دهید.

هر چه بیشتر در مورد افکار خودتان در مورد تأثیرات ویروس کرونا روی سازمان و اقدامات خود میان سازمان خود و دیگران ارتباط ایجاد کنید، از حمایت بیشتر شرکای تجاری، کارکنان، سرمایه‌گذاران و مشتریان خود بهره‌مند می‌شوید.

تبدیل تهدید به فرصت

ما نباید اجازه دهیم تهدید تبدیل به زباله شود! باید از آن هم استفاده کنید. باید از فرصتی که ویروس کرونا در اختیار ما قرار داده است تا بتوانیم نحوه پاسخگویی به تقاضاهای کنونی را یاد بگیریم. سازمان‌هایی که زمانی را صرف برنامه‌ریزی آینده نمی‌کنند، سازمان خود را در معرض ریسک نابودی قرار می‌دهند. سازمان‌ها باید عاقلانه با یک نگاه به آینده برنامه‌ریزی کنند و برای دوران پسا کرونا که شرایط جدیدی را رقم خواهد زد آماده شوند. کرونا ویروس تمامی جنبه‌های تجاری را تغییر می‌دهد و شیوه مقابله با آن باید برنامه‌ریزی مبتنی بر سناریو و تغییر استراتژیک کسب و کارها باشد.