همه‌گیری ویروس کرونا باعث به وجود آمدن اختلال زیادی در سازمان‌ها شده و باعث شده است مدیران منابع انسانی به تفکر مجدد نسبت به نقش خود بپردازند تا در محیطی که شاید هیچگاه تصور آن را نمی‌کردند دوام بیاورند.

برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، شرکت‌ها و کسب و کارهای پیشرو، بسیاری از کارمندان خود را به اندازه‌ای به دور کاری منتقل کرده‌اند که قبلاً هیچگاه آن را تجربه نکرده‌اند. مدیران منابع انسانی کار سختی را در شرایط سختی در پیش دارند زیرا که ارتباطات چهره به چهره با ارتباطات ایمیلی و ویدیو کنفرانس جایگزین شده است.

متخصصان منابع انسانی اکنون هم نگران سلامتی کارکنان سازمان خود هستند و هم نگران عملکرد آن‌ها. همچنین مدیران منابع انسانی از طرف دیگر نگران حفظ بهره‌وری کارکنان و ایجاد انگیزه در آن‌ها هستند.

تجربه دورکاری در یک شرکت

یکی از شرکت‌های بزرگ در زمینه تولید بازی‌های کامپیوتری که دارای 10 هزار کارمند می باشد، 99 درصد پرسنل خود را به دور کاری منتقل کرده است. به گفته مدیر منابع انسانی این شرکت:

ما خط مشی و راهنما برای دورکاری داشتیم اما همانطور که مشاهده می‌کنید، برای این وسعت از دورکاری برای چنین بحرانی که با آن مواجه هستیم، طراحی نشده است.

در برنامه دورکاری که قبلا آن را تهیه کرده بودیم به این سناریو که ممکن است بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی غیرقابل دسترس باشند یا دسترسی به آن‌ها دشوار باشد، توجه نکرده بودیم. راهنمای دورکاری ما برای این موقعیت که کارکنان دور کار با چالش سلامتی و مراقبت از فرزندان یا والدین خود ممکن است مواجه باشند، تدوین نشده بود.

اکنون این شرکت برنامه دورکاری خود را به گونه‌ای بروزرسانی کرده است تا ساعت کاری منعطف را در اختیار کارمندان خود قرار دهد؛ برنامه‌ای که قبلا آن را در نظر نگرفته بودند.

تیم تکنولوژی ما به سرعت به دنبال یافتن راه حل‌ها رفت و تجهیزات لازم برای دور کاری خریداری شد.

تمهیداتی که در نظر گرفته شدند توانستند راه حل‌های موقتی برای تیم‌ها و کارمندانی فراهم کنند که به صورت معمول نیاز به کار درکنار یکدیگر دارند؛ مانند انیماتورها، توسعه‌دهندگان و تکنسین‌ها. همچنین شرکت در توانمندسازی مدیران نقش زیادی را ایفا کرد تا مدیران بتوانند با گزارشات مستقیم از کارمندان به صورت مستقل تصمیم‌گیری کنند.

علاوه بر این مدیر عامل مجموعه به فکر رویکردی برای حفظ سلامتی کارکنان بود که منجر به ایجاد سرمایه‌گذاری شرکت روی استانداردی فراتر از استاندارد معمول بهداشتی است.

ابتدا سعی کردیم همه چیز را از زاویه دید کارمندان نگاه کنیم. حفظ سلامتی خودشان و خانواده‌شان اولویت آن‌ها است.

این شرکت با تعدادی پزشک و افرادی با حرفه بهداشت در شهرهایی قرارداد بست که کارمندان‌شان در آنجا ساکن هستند. اینطور اطمینان پیدا کردند که پزشکانی همیشه در دسترس کارکنان هستند تا به جایی اینکه کارمندان‌شان در مواقع بیماری به بیمارستان مراجعه کنند، پزشکان باشند که به آن‌ها مراجعه می‌کنند. همچنین این شرکت تمامی هزینه‌های آزمایشات و هزینه‌های درمانی را برای کارمندان خود برای بیماری کووید-19 تحت پوشش خود قرار داد.

از طرف دیگر این شرکت سناریویی را متصور بود که به دلیل بیماری بسیاری از کارمندان ممکن است غیبت داشته باشند.

این موضوع که تعداد غایبین خیلی زیاد باشد بسیار سخت‌ است. به فکر استخدام افراد جدید بودیم اما از فرآیند نرمال منابع انسانی در استخدام افراد است. ما از خودمان این سوال را پرسیدیم که آیا لازم است برای مواجه با این چالش، بیش از ظرفیت شرکت استخدام کنیم تا در صورت غیبت کارمندان، با کمبود نیروی کاری مواجه نشویم؟

دورکاری ممکن است دائمی شود

حتی پیش از شیوع ویروس کرونا، دورکاری یک از گزینه‌های کاری در حال رایج بوده است. اکنون نیز مطالعاتی وجود دارد که نشان می‌دهد سازمان‌ها بیشتر تمایل دارند تا کارکنان‌شان پس از ویروس کرونا نیز به دورکاری مشغول باشند.

مشاهده می‌کنیم که افراد زیادی حتی پس از ویروس کووید-19 نیز دور کاری می‌کنند. بنابراین بسیاری از مهارت‌هایی که در این دوران مورد استفاده قرار گرفته‌اند در آینده توسعه داده خواهند شد. یکی از نقاط قوت متخصصان منابع انسانی، ساخت روابط است و اکنون به این فکر می‌کنیم که چطور باید این ارتباطات را با تغییر ماهیت کار به دور کاری ایجاد کنیم.

اینکه مدیران منابع انسانی چگونه با این بحران مواجه می‌شوند از یک سو و از سوی دیگر کارمندان به سمت عمومی کردن اقدامات و عکس العمل‌های کارفرمایان خود می‌روند. بزودی همگی مطلع می‌شوند که چه سازمان‌ها و شرکت‌هایی از کارمندان خود در این زمینه حمایت کرده‌اند/می‌کنند یا نه؛ آیا برای آن‌ها امکانات لازم برای دور کاری را فراهم می‌کنند یا نه؛ اینکه آیا آن‌های سازمان‌های حمایت‌کننده‌ای هستند یا خیر و این موضوع به شدت بر روی برند کارفرمایی تأثیرگذار خواهد بود.

بسیاری از شرکت‌های موفق از تکنولوژی‌های بهتری به جای پیام‌های متنی و ویدیو کنفرانس برای ارتباط با کارمندان دور کار استفاده می‌کنند. آن‌ها می‌دانند که باید همدلی خود را به آن‌ها منتقل کنند و اعتماد کارمندان را به خود جلب کنند. مدیران منابع انسانی باید کارمندان را متوجه این موضوع کنند که آن‌ها می‌دانند کار در منزل با چه چالش‌ها و مشکلاتی همراه است؛ باید درک خود را نسبت به نگرانی کارمندان در مورد سلامتی فرزندان و خانوده نشان دهند. اکنون وظیفه اول هر مدیر منابع انسانی بروزرسانی کارمندان و ایجاد اعتماد در آن‌ها است. بسیاری از فرآیندهای اصلی منابع انسانی اکنون فقط به عنوان بخشی از یک جعبه ابزار در اختیار مدیر منابع انسانی است چون کار اصلی او در این بحران دچار دگرگونی‌های زیادی شده است.

می‌توانید شرخ خدمات مشاوره منابع انسانی توسط کوایدر را مطالعه کنید و در صورت نیاز درخواست خود را برای ما ارسال کنید.

نتیجه‌گیری

دورکاری قبل از شیوع ویروس کرونا با وجود تکنولوژی روندی رو به رشد داشته است اما انتشار ویروس کرونا به پیشرفت این روند سرعت بسیاری بیشتری بخشید. اکنون مدیران منابع انسانی باید با نگاه جدیدتری به ایجاد روابط با کارمندان نگاه کنند؛ آن‌ها باید بدانند که نقش آن‌ها دچار دگرگونی زیادی شده است. بسیاری از اموری که در نقش یک مدیر منابع انسانی انجام می‌دادند اکنون به امور فرعی تبدیل شده‌اند. الان مدیران منابع انسانی باید به فکر فراهم کردن امکانات دورکاری به همراه امکاناتی برای محافظت از کارکنان خود در برابر بیماری باشند. مدیران منابع انسانی با چالش نرخ غیبت زیاد مواجه هستند و باید چنین سناریویی را در برنامه‌ریزی نیروی کاری خود در نظر بگیرند؛ در غیر اینصورت ممکن است کار سازمان با اختلال همراه شود.