مشاوره مدیریت منابع انسانی

مشاوره مدیریت منابع انسانی یک از خدمات در صنعت مشاوره مدیریت می‌باشد که تصمیمات و فعالیت‌های مربوط به منابع انسانی را مورد بهبود قرار می‌دهد. مشاوران منابع انسانی عموماً در دو نقش عمده را در یک سازمان ایفا می‌کنند:  مشاوره فرآیندهای منابع انسانی و مشاوره منابع خبرگان. مشاوره فرآیندهای منابع انسانی به دنبال ارائه و توسعه راه حل‌ها و روش‌ها برای حل مشکلات منابع انسانی سازمان‌ها و شرکت‌ها است تا بهره‌وری و خلاقیت سازمانی را بهبود دهد. مشاوره منابع خبرگان نیز راه‌حل‌ها را مبتنی بر تجربه و تخصص برای هدایت منابع انسانی استراتژیک‌تر (خبرگان) ارائه می‌دهد و در سازمان‌ها پیاده‌سازی می‌نماید. سازمان کارفرما با استفاده از خدمات مشاوره منابع انسانی قادر به حل چالش‌های منابع انسانی در سازمان و کسب و کار خود می‌باشد.

مشاوره مدیریت منابع انسانی
مشاور منابع انسانی

خدمات مشاوره مدیریت منابع انسانی

لیست خدمات مشاوره مدیریت منابع انسانی قابل ارائه:

  • پیاده‌سازی و استقرار نظام جامع منابع انسانی؛
  • طراحی و اجرای ارزیابی 360 درجه؛
  • پیاده‌سازی و استقرار نظام مدیریت بازخورد پرسنل؛
  • طراحی و استقرار نظام ارزیابی عملکرد کارکنان و پاداش‌دهی؛
  • طراحی و ارزیابی سیستم‌های مدیریت آموزش کارکنان.

اثربخش سازمانی

همچنان که سازمان‌ها طی زمان رشد می‌کنند، ساختار و طراحی آن‌ها نیز تحت تاثیر فاکتورهایی مانند سیاست‌های داخلی و شیوه مدیریت قرار می‌گیرد. معمولا چنین تکامل‌هایی، سازمان را در یک ساختار بلاتکلیف رها می‌کند. بکارگرفتن افراد درست در نقش و ساختار درست و  نگه داشتن آن‌ها کلید موفقیت سازمان خواهد بود.

پاداش‌دهی

رشد آهسته محیط اقتصادی کنونی باعث شده است تا سازمان‌ها نظام پاداش‌دهی خود را اصلاح کنند. واحدهای منابع انسانی به دنبال ایجاد توازن در انگیزه کارکنان به وسیله پاداش و دیگر برنامه‌های پاداش‌دهی هستند تا هزینه خود را پایین نگه دارند. بنابراین نظام پاداش‌دهی و برنامه‌های آن باید همراستا با استراتژی‌های سازمانی باشد.

برنامه‌ریزی استراتژیک منابع انسانی

بسیاری از سازمان‌ها بیشتر وقت خود را صرف عملیات‌هایی از استخدام تا پشتیبانی عملیاتی می‌کنند. انجام چنین فرآیندهایی با تمرکز بر همراستا کردن استراتژی‌های سازمان با استراتژی‌های واحد منابع انسانی چالش بر انگیز است. توازن درست میان فهمیدن نیازهای کسب و کار و سرویس‌های واحد منابع انسانی عامل موفقیت سازمان است.

تاکتیک‌های منابع انسانی

تیم‌های منابع انسانی در انجام کارهای روزمره غرق می‌شوند و باعث کاهش زمان در دسترس آن‌ها و عدم توجه به استراتژی‌های کلی منابع انسانی و متوجه شدن نیازهای کسب و کار می‌شود. ایجاد توازن میان انجام کارهای روزمره در واحدهای منابع انسانی و کار بر روی برنامه‌های بلند مدت یکی از چالش سازمان‌ها است.

تحلیل نیروی کار

همه سازمان‌ها باید از خود بپرسند که آیا ما تصمیمات مربوط به منابع انسانی را به همان سختگیری می‌گیریم که در واحدهای مالی، فروش و بازاریابی انجام می‌دهیم؟ حوزه جمع‌اوری و تحلیل داده مانند سودمندی کارکنان، همراستایی آن‌ها و آموزش پرسنل می‌توانند مدیران سازمان را در تصمیم‌گیری بهتر و دقیق‌تر یاری کند.

مدیریت استعداد

استخدام و توسعه استعدادهای خوب یکی از اهداف خط مقدم رهبران صنایع است. در اغلب سازمان‌ها کمبود استعدادها در تمامی سطوح وجود دارد. سازمان‌ها با تشخیص چگونگی تقویت روحیه تعامل در کارمندان و ایجاد انگیزه در آن‌ها و مدیریت عملکرد دست به گریبان هستند. عوامل موفقیت عبارتند از روش‌های جدید استخدام و تحلیل نیروی کار.

چرا مشاوره مدیریت منابع انسانی؟

هدف از مشاوره منابع انسانی فراهم کردن خدمات سفارشی‌سازی شده مقرون به صرفه با توجه به ویژگی‌های سازمان کارفرما می‌باشد. با توسعه و ارائه راه‌حل‌های بومی، مشکلات منایع انسانی به خوبی برطرف خواهند شد.

توسعه منابع انسانی و آموزش کارکنان موضوع مهمی در حفظ حیات شرکت‌ها و سازمان‌ها در دنیای رقابتی می‌باشد. دریافت خدمات مشاوره منابع انسانی نوعی سرمایه‌گذاری سازمانی می‌باشد زیرا:

  • 80% علت جدا شدن کارمندان از سازمان، مهارت‌های ضعیف بین فردی می‌باشد؛
  • آموزش، مربی‌گری و ساخت تیم‌های کاری عامل موفقیت سازمانی می‌باشند؛
  • خدمات مشاوره منابع انسانی کُـ وایدر متناسب با نیازهای سازمانی طراحی می‌شوند.

گام‌های اجرایی

گام‌های اجرایی برای ارائه خدمات مشاوره منابع انسانی بسته به نوع سازمان کارفرما و خدمات درخواستی متفاوت می‌باشد اما به صورت کلی می‌توان گام‌های زیر را متصور بود:

  • تشکیل جلسات با کارفرما جهت شناسایی نیازمندی‌ها؛
  • عارضه‌یابی و ارائه طرح پیشنهادی از سوی مشاور به کارفرما؛
  • تخصیص مدیر پروژه و تشکیل تیم پروژه؛
  • پیاده‌سازی فازهای مختلف پیشنهادی و ارائه گزارش پیشرفت؛
  • آموزش سازمان و تحویل دستاوردهای پروژه به کارفرما؛
  • پشتیبانی سازمان جهت اجرایی کردن فرآیندهای طراحی شده.

برای درخواست دریافت خدمات مشاوره مدیریت منابع انسانی، فرم زیر را تکمیل نمایید:

درخواست خدمات (کلیک کنید)