همانطور که کشورها به دنبال راه حل‌های جدید برای واکنش به ویروس کرونا هستند، کسب و کارها نیز به دنبال ایجاد تغییرات در خود برای پاسخگویی به نیازهای جدید مشتریان و تامین‌کنندگان در کنار پاسخگویی به چالش‌های مالی و عملیاتی هستند. میزان تغییرات برای هر صنعتی متناسب با منطقه جغرافیایی که تحت تاثیر این  ویروس قرار گرفته است می‌‌تواند متفاوت و چالش برانگیز باشد. در این مقاله تجریبات مشاوران مدیریت را مطالعه می‌فرمایید و میتوانید از آنها به تناسب در صنعت خود استفاده کنید.

تاثیر ویروس کرونا بر روی استراتژی‌های کسب و کار

امروزه مدیران با چالش‌های رقابتی مواجه شده‌اند که نیاز دارند اثرات منفی ویروس کرونا را از بین ببرند. اکنون مدیران عامل روی زمان حال تمرکز بیشتری دارند تا بتوانند مشتریان خود را حفظ کنند و به اختلالات موجود در زنجیره تامین واکنش مناسبی نشان دهند. به طور موازی رهبران کسب و کار نه تنها به دنبال رفع مشکلات فعلی حاصل از همه‌گیری کرونا ویروس هستند؛ بلکه آنها به دنبال هم جهت کردن کسب و کار خود با تقاضای جدید و یافتن مسیرها جدید سودآوری می‌باشند.

از سویی دیگر رهبران کسب و کار توجه خود را به سمت آینده در این شرایط معطوف کرده‌اند. آینده‌ای که غیرقابل پیش‌بینی است و نیازمند بازسازی اقتصادی که البته تهدیدها و فرصت های خود را به همراه دارد. چیزی که کسب و کارها در پیش دارند، با قبل از ویروس کرونا بسیار می‌تواند متفاوت باشد و شاید یک دهه غیرعادی را برای کسب و کارها به ارمغان آورد. دهه‌ای که کسب و کارها نیاز به تغییرات سریع در فرهنگ کاری، باز تعریف ارزش‌ها و رفتارهای کاری خود دارند.

صاحبان کسب و کار اکنون ضرورت آغاز فعالیت خود را احساس می‌کنند و با پیچیدگی‌های ناشی از بازگشایی کسب و کار خود مواجه هستند. بازگشایی نیازمند یک برنامه نوآوری است. این موضوع یک فرصت برای کسب و کارها از این جنبه است که اکنون مجبور هستند شایستگی‌هایی را در خود پدید آورند که قبلاً آرزوی آن را می‌کردند. برخی از این شایستگی‌ها، دیجیتالی شدن، داده محور شدن و چابک شدن در انجام عملیات می‌باشند. در واقع صاحبان کسب و کار الان نیاز به پیاده‌سازی چنین مفاهیمی دارند.

تاثیر ویروس کرونا بر روی کارمندان

سازمان‌ها و کسب و کارها اکنون با اختلالی بزرگی روی نیروی کاری خود مواجه هستند. تمام شرکت‌ها به این موضوع می‌پردازند که چگونه می‌توانند در کوتاه مدت و بلند مدت به همکاری خود با کارمندان خود ادامه دهند. سرعت لازمه بقای کسب و کار است. در ابتدای شیوع ویروس کرونا برخی از شرکت‌ها از همان ابتدا به دنبال پیاده‌سازی برنامه دورکاری توسط کارمندان خود بوده‌اند. بسیاری نیز با تعدیل نیرو با این چالش روبرو شدند. اینکه چه استراتژی مناسب‌تر برای واکنش به این اختلال است بستگی به سازمان و محیط رقابتی دارد اما اگر تاکنون نسبت به پیاده‌سازی برنامه‌های دورکاری اقدام نکرده‌اید، فرصت را غنیمت بشمرید و در مورد آن جستجو کنید. ابزارهای گوناگونی برای انجام دور کاری وجود دارد که با یک جستجوی ساده انواع آن را پیدا خواهید کرد. هیچ زمانی به اندازه اکنون مناسب فراهم کردن بستر دورکاری و کاهش هزینه‌های نیروی انسانی از این طریق نبوده است. ممکن است پس از اتمام این شیوع ویروس کرونا، تصمیم بگیرید که بخش اعظمی از فعالیت‌های شرکت شما به وسیله دور کاری انجام شود.

تاثیر کرونا ویروس روی مشتریان

تاثیر منفی ویروس کرونا، بسیاری از کسب و کارها را مجبور کرده است تا به نحوه و سرعت پاسخگویی به تقاضای مشتریان خود واکنش متفاوتی نشان دهند. در غیر اینصورت محیط رقابتی را خواهند باخت. شرکت‌ها به دنبال ایجاد ارزش و بهبود تجربه مشتری در استفاده از خدمات و محصولات خود و شیوه رساندن محصول یا خدمات به مشتریان می‌باشند. یکی از راه حل مشترکی که تمامی کسب و کارهای موفق در این دوره تجربه کردند، بهره‌گیری از فضای دیجیتالی است.

همه‌گیری کرونا ویروس باعث تغییر رفتار مشتریان شده است. این بحران باعث تغییر در چگونگی و چیستی استفاده از خدمات و محصولات بسیاری شده است. به محض اینکه خطر جدی ویروس کرونا از بین رود، کسب و کارها نیاز دارند تا طراحی، ارتباط، ساخت محصولات و خدمات خود را بازطراحی کنند تا بتوانند پاسخگوی سلایق جدیدی در مشتریان باشند که در این مدت بوجود آمده‌اند. شرکت‌ها و کسب و کارها نیاز دارند تا استراتژی‌های خود را برای ورود و حفظ جایگاه در فضای مجازی اجرا کنند و سهم بازار خود را در این حوزه گسترش دهند.

تاثیر کرونا بر روی عملیات

بحران کرونا ویروس باعث ایجاد تغییرات بنیادی در رفتار مشتریان، زنجیره‌های تامین و بازاریابی شده است که تعادل بسیاری از کسب و کارها را برهم زده است. برای واکنش به این بحران رهبران کسب و کار به دنبال تغییر رویه به رویکردهای چابک بوده‌اند تا بتوانند در شرایط ابهام فعالیت کنند.

کلید مواجهه به این ابهام یا عدم قطعیت حرکت سازمان‌ها به سمت هوشمندی است. تصمیم‌گیری‌ها باید از سطوح پایین در سازمان اتخاذ شوند، نیروهای کاری توانمند شوند و رویکرد داده محور و استفاده از تکنولوژی برای سرویس‌دهی سریع تر را مورد استفاده قرار دهند. در واقع کسب و کارها باید به صورت ماژول‌گونه عمل کنند و هرگاه به ماژولی نیاز دارند آن را سریع فعال یا غیرفعال کنند. این کار باعث افزایش تاب آوری کسب و کارها در این دوران می شود. اتومات کردن فرآیندهای روتین و بهره‌گیری از مدل‌های انسان-ماشین نقش خوبی در کاهش ریسک و افزایش بهره‌وری در پساکرونا دارند.

نتیجه‌گیری

اکنون بیشتر از هر زمان دیگر کسب و کارها نیاز به سرویس‌دهی سریع‌تر، امن‌تر و ایمن‌تر دارند به خصوص جهت سرویس‌دهی به افرادی که بیشتر در معرض ریسک ابتلا هستند. در این مقاله کوتاه به بررسی اثر کرونا ویروس بر روی بخش‌های اصلی یک کسب و کار شامل اثر روی راهبردهای کسب و کار، کارمندان، مشتریان و عملیات پرداخته شد. بسیاری از شرکت‌‌ها، سازمان‌ها یا کسب و کارها خود را تا کنون به این شرایط تطبیق داده‌اند و بسیاری دیگر خیر. به هر حال کسب و کارهایی که از این موضوع غافل بوده‌اند باید توجه کنند که رکود فعلی کسب و کارشان هرچند یک تهدید بزرگ است اما از طرفی نیز فرصت بسیار خوبی برای ایجاد تغییرات و آمادگی جهت شروع مجدد را فراهم کرده است. فرصتی که کسب و کارها بتوانند به شیوه‌های جدید کاری مقرون به صرفه‌تر نسبت به گذشته روی بیاورند.